Breathwork deel 1: Wat is Breathwork?

Vorige week heb ik voor het eerst een breathwork sessie gedaan. Ik had Marinka Bil en Gwen Ditmar hier al meerdere malen over gehoord op Instagram en was ondertussen nieuwsgierig geworden. Toen de introductie actie van Marinka voorbijkwam om een breathwork sessie te proberen voor een gereduceerde prijs, wist ik bij mezelf als je het wil proberen, moet je nu deze kans grijpen. En dat is precies wat ik heb gedaan.

De sessie was echt een geweldige ervaring en heeft me geïnspireerd om meer te weten te komen over breathwork, wat het inhoud, hoe het werkt en waar het goed voor is. Daarom ben ik het internet ingedoken om meer te leren over breathwork. In deze blog ga ik jullie algemene informatie geven over breathwork en hoe een breathworksessie in zijn werk gaat. In mijn volgende blog zal ik toelichten hoe mijn eigen sessie is verlopen.

Breathwork

Wat is Breathwork?

Breathwork, oftewel ademwerk in het Nederlands, is simpel gezegd bewust ademhalen. Door te focussen op je ademhaling heeft je hoofd minder de kans om bezig te zijn met gedachtes. Ik zeg bewust minder, want ik weet uit ervaring dat gedachtes heel makkelijk weer op kunnen komen en je kunnen afleiden van de focus op je ademhaling.

Er zijn verschillende vormen van breathwork. De meest eenvoudige vorm is gewoon focussen op je ademhaling en het op en neer gaan van je borst en/of buik. Alleen al deze bewustwording kan ervoor zorgen dat je in het moment komt. Zo ben je even niet bezig met het verleden of de toekomst, maar met het nu. Het nu dat normaal gesproken veel te makkelijk aan ons voorbijvliegt.

Een stapje verder is ademhalen via je buik, het zogenaamde “belly breathing” of “diafragma ademhaling”. Hierbij zet je buik uit als je inademt en gaat je buik weer in als je uitademt. Dit is anders dan de normale borstademhaling, waarbij alleen je borstkas op en neer gaat bij het ademhalen. Buikademhaling verlaagt stress en wordt vaak toegepast tijdens meditaties.

Breathwork technieken

Naast deze eenvoudige ademhalingstechnieken zijn er nog veel meer soorten ademhalingstechnieken. Zoals box breathing, waarbij je ademhaling een vierkant symboliseert. Je ademt bv. per 4 seconden. Dus 4 seconden inademen, 4 seconden adem vasthouden, 4 seconden uitademen, 4 seconden wachten. Daarna weer 4 seconden inademen, waarmee de cyclus weer overnieuw begint.

Een andere bekende techniek is 4-7-8 ademhaling. Hierbij adem je 4 seconden in, houdt je 7 seconden je adem vast en adem je in 8 seconden uit. Al deze ademhalingstechnieken helpen om je zenuwstelsel te kalmeren en dus stress te verlagen. Bij deze technieken wordt aangeraden om door je neus in te ademen, en door je neus of mond uit te ademen.

Ademhalen door je neus brengt je in je hoofd, waardoor er helderheid ontstaat. Ademhalen door je mond brengt je daarentegen terug in je lichaam. Als je zoals ik veel in je hoofd zit, dan is het heel goed om af en toe via je mond te ademen en zo terug te keren naar je lichaam. Om even niet bezig te zijn met je gedachtes. Bij mijn breathwork sessie ademde ik dan ook volledig door mijn mond, met de zogeheten 3-delige ademhalingstechniek.

3-delige Ademhalingstechniek

De ademhalingstechniek die ik heb toegepast tijdens mijn breathwork sessie heet de 3-delige ademhaling. Hierbij adem je volledig door je mond. Deze ademhalingstechniek wordt bv. ook gebruikt door Wim Hof (The Iceman). Deze techniek gaat als volgt:

  1. Adem diep en kort in naar je buik
  2. Adem diep en kort in naar je borst
  3. Adem diep en kort uit

Bij deze techniek adem je dus twee keer achter elkaar in, voordat je weer uitademt. Doordat je kort en diep inademt, adem je meer zuurstof in. Bij een normale ademhaling krijg je slechts 7-12% zuurstof binnen. Door deze ademhalingstechniek toe te passen kan dit oplopen tot 20-40%. Hierdoor krijg je dus veel meer zuurstof in je bloed, waardoor er meer zuurstof beschikbaar is voor je lichaam en hersens.

Doordat er meer zuurstof je lichaam binnenkomt kan je lichaam anders gaan aanvoelen. Zo kun je het warm en/of koud krijgen, tintelingen en/of vibraties voelen en delen van je lichaam kunnen gespannen aanvoelen of verkrampen. Ook ervaren sommige mensen een soort natuurlijke high, net alsof ze drugs hebben gebruikt. Iedereen heeft andere ervaringen, omdat iedereen uniek is. Daarnaast kan het gevoel per sessie verschillen, afhankelijk van hoe je je op dat moment voelt en waar je behoefte aan hebt. Je lichaam geeft je waar je behoefte aan hebt op dat moment.

Quote, deep breaths, breathe, breathwork

Voordelen Breathwork

Negatieve emoties kunnen vast komen te zitten in je lichaam in zogenoemde energiebanen volgens de Oosterse geneeskunde. Vaak zijn we ons niet direct bewust van deze blokkades, behalve als deze vastzitten in onze spieren. Dit kun je bijvoorbeeld voelen als spanning in je nek of schouders, waar veel mensen last van hebben.

Doordat je tijdens een breathworksessie dieper en krachtiger ademt, stroomt er meer zuurstof door je lichaam en dus ook door de energiebanen die hierdoor lopen. De vastzittende blokkades kunnen zo worden geactiveerd en naar het oppervlakte bewegen. Hierdoor komen de blokkades in je bewustzijn terecht. Tijdens de sessie kun je dit voelen als een fysieke spanning, emotie of een onbehagelijk gevoel. Door deze sensatie te accepteren kun je de blokkade in het lichaam oplossen.

Door het energiewerk en het oplossen van de blokkade kun je met breathwork fysieke, mentale of emotionele blokkades wegnemen. Daarnaast kun je angst, depressie, verdriet en/of boosheid vrijlaten. Ook kun je toegang krijgen tot onbewuste herinneringen die je kunnen helpen bij het helen.

Tijdens de sessie kun je in een diepere staat van bewustzijn komen en meer inspiratie krijgen. Na een breathworksessie heb je vaak minder last van stress en spanning in zowel je lichaam als geest. Ook kun je meer gevoel van liefde, vertrouwen, dankbaarheid, rust, helderheid en verbinding voelen.

Doordat breathwork de energiebanen in je lichaam van meer zuurstof voorziet kan de sessie deze energiebanen meer openen. Zo wordt de energie die erdoor loopt meer in balans brengen gebracht. Door breathwork toe te passen kun je samen met je ademhaling antwoorden vinden op vragen, inzichten krijgen in uitdagingen, vrijheid ervaren en leren wat de volgende stap in het leven voor je is.

Breathwork sessie

Breathwork is dus een hele mooie manier om in verbinding te komen met jezelf. Om verbinding te maken met je buik en met je hart. Breathwork kun je op elk moment in je leven toepassen en zelfs een drie keer diep ademhalen kan al rust brengen. Om het beste in je naar boven te halen met breathwork raad ik je echter aan om een breathworksessie te doen met een breathworkcoach.

Tijdens een breathworksessie begeleidt je coach je door het proces. Vooraf heb je een gesprek over waar je aan zou willen werken in deze sessie. Op basis van deze informatie zet je een intentie voor de breathwork zelf. Tijdens de sessie kan er echter iets anders naar boven komen, als je lichaam vindt dat het meer behoefte heeft om dat stukje te helen.

Het breathwork gedeelte van de sessie duurt 20-30 minuten. Hierbij lig je plat, zonder kussen onder je hoofd, waardoor je ademweg vrij is. Je ademt met behulp van de 3-delige ademhalingstechniek door je mond. Tijdens het ademhalen wordt er muziek gespeeld en kan de coach aanwijzingen of tips geven. Na het breathworkgedeelte is er 5-10 minuten de tijd om alles rustig te laten bezinken, waarbij je normaal ademt met je ogen gesloten.

Aan het eind bespreek je de ervaringen van de sessie door met je coach. Hierbij kun je vragen stellen en helpt je coach om je meer inzicht te geven in wat er naar boven komt. Hieruit kunnen opdrachten of tips naar voren komen, zodat je de lessen in het dagelijks leven kunt gaan toepassen.

Mijn Breathwork sessie

Ik heb een hele mooie eerste breathworksessie gehad met Marinka, waarbij ik nieuwe ervaringen heb opgedaan. Ik ben dichterbij mezelf gekomen en heb meer inzicht gekregen in wie ik ben en hoe ik verder wil. Aangezien deze blog veel langer is geworden dan ik vooraf had gedacht, ga ik mijn ervaringen van de hele sessie met jullie delen in een nieuwe blog.

Ik hoop dat ik jullie met deze blog meer heb geleerd over breathwork, wat het inhoud en wat het voor je kan doen. Heb je nu nog vragen laat ze achter in de comments hieronder en ik beantwoord ze met liefde. Heb je al ervaring met breathwork dan hoor ik graag wat jij er uit hebt gehaald. En mocht ik je enthousiast hebben gemaakt voor breathwork dan ben ik heel benieuwd naar je ervaring.

Disclaimer

Voor nu wil ik nog wel afsluiten met een disclaimer. De informatie hierboven heb ik gebaseerd op mijn eigen ervaringen van de sessie en de info die Marinka mij gegeven heeft. Daarnaast heb ik gebruik gemaakt van de websites van breathwork coaches Gwen Dittmar en Djena van Breathsound.

Daarnaast wil ik je aanraden om de eerste keer dat je een bijzondere ademhalingstechniek gebruikt dit te doen onder begeleiding van een gediplomeerde coach. Deze kan je begeleiden tijdens het ademhalen en goede nazorg geven mocht er iets naar boven komen waar je niet goed mee om kunt gaan. Mocht je gezondheidsklachten hebben of zwanger zijn raadpleeg dan eerst je arts of behandelaar voordat je start met breathwork.

Volg me ook op Facebook & Instagram? Vond je deze blog interessant? Deel dit dan via social media met #heatherandlime.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *